Excursie tematică cu elevii Şcolii Gimnaziale Vrâncioaia (24.05.2019)
20 Feb 2020

Obiectivul excursiei tematice a vizat creșterea nivelului de educație și conștientizare în rândul elevilor din localitatea Vrîncioaia asupra importanței cunoașterii și adoptării unui comportament responsabil față de mediu, în general, și față de conservarea biodiversității, în special, în cadrul proiectului care vizează situl de interes comunitar ROSCI0228 Șindrilița.

Realizarea obiectivului acestui proiect s-a făcut atât prin sesiuni de educaţie, conştientizare, informare, cât şi prin excursiile tematice în urma cărora constatăm că elevii acumulează un bagaj de cunoştinţe şi de abilităţi în stare să-i determine să acţioneze în vederea protejării mediului.

Excursia tematică și-a dovedit utilitatea prin entuziasmul manifestat de cei 10 elevi din clasele a V-a, a VI-a și a VII-a în a înțelege necesitatea de a proteja biodiversitatea şi adopta, cu precădere, un comportament ecologic faţă de situl comunitar Şindriliţa.
Atunci când învățarea depășește spațiul băncii de școală, când desfășoară activități extracurriculare, lucrează practic şi este antrenat în activități de observare, experimentare şi joacă, elevul învață mult mai temeinic şi eficient. Aceasta a fost menirea organizării a unei excursii tematice pentru elevii din clasele a V-a, a VI-a și a VII-a ai Şcolii Gimnaziale Vrâncioaia, comuna Vrâncioaia, judeţul Vrancea.
Excursia tematică a avut un caracter informal, relaxat, constând în implicarea celor 10 elevi, selectaţi din rândul participanţilor la prezentarea proiectului realizată anterior în şcoală, în activităţi de recapitulare a cunoştinţelor şi acumulare a unor informaţii noi, precum şi în jocuri educative pe teme ecologice, care să îi ajute să asimileze mai uşor noţiuni şi comportamente adecvate legate de protejarea mediului.

Activitățile au avut loc într-un cadru natural, într-o poiană situată la marginea localității. Astfel, echipa de proiect a creat un context prielnic înțelegerii de către elevi a necesității de a proteja biodiversitatea şi de a adopta un comportament prietenos faţă de natură în general.

Grupul țintă a participat, prima dată, la o recapitulare a informațiilor legate de protejarea biodiversității, caracteristicile şi valoarea naturală a sitului de importanță comunitară Şindriliţa, precum şi importanța proiectului pentru conservarea speciilor şi habitatelor din sit pregătindu-se în acest fel pentru jocurile ulterioare. Pentru această scurtă recapitulare, elevii au utilizat harta tematică cu ajutorul căreia au înțeles mai bine unde este localizată aria protejată şi care sunt speciile de interes comunitar din interiorul acesteia.
Copiii au participat cu entuziasm la această primă activitate de recapitulare a tuturor cunoștințelor dobândite în sesiunea de informare anterioară și s-au întrecut în a oferi răspunsuri cât mai precise, reuşind să-şi amintească destul de bine unele informaţii şi actualizându-şi cu această ocazie cunoştinţele pe tema protejării naturii. În acest mod, s-a dovedit faptul că participarea elevilor la întâlnirea de educaţie ecologică realizată în şcoală a fost eficientă, determinându-i să reţină aspecte importante legate de conservarea diversităţii biologice şi să fie interesaţi de activităţi în aer liber pe teme similare.

După această scurtă recapitulare, copiii au fost antrenați să participe la jocuri educative pe tema protejării mediului înconjurător, pe parcursul cărora elevii au îndeplinit diverse sarcini de lucru şi au învăţat să lucreze în echipă. Aceste activități au stimulat lucrul în echipă, imaginația, inventivitatea, creativitatea, cu scopul de a-i ajuta pe elevii să îşi formeze un comportament ecologic adecvat.
Primul joc educativ la care au fost antrenați toţi copiii a fost aruncarea unei mingi de la un copil la altul, simultan cu pronunțarea prenumelui şi a unei specii de animal sălbatic sau a unei plante a căror denumire începe cu aceeași literă ca prenumele. Astfel, au avut ocazia să se familiarizeze cu ritmul alert şi tematica activităţilor din cadrul excursiei, totodată li s-a testat vigilenţa, concentrarea şi viteza de reacţie a acestora. La acest joc, unii elevi au găsit variante de răspuns multiple și corecte, alții au întâmpinat dificultăți în găsirea rapidă a unei specii potrivite, dar au fost încurajați și ajutați de echipa de proiect ori de câte ori a fost necesar, fapt ce a condus la reîmprospătarea cunoștințelor copiilor despre biodiversitate.

Echipa de implementare a proiectului a propus, pentru cel de-al doilea joc, să realizeze un instrument muzical, având ca resurse materiale doar elemente din natură, fără ca utilizarea acestora să conducă la deteriorarea mediului (iarbă, frunze, fructe sălbatice şi ramuri căzute etc.). Acest joc a avut menirea să le stimuleze creativitatea, ingeniozitatea, spiritul de echipă, organizarea eficientă şi rapiditatea în executarea sarcinii de lucru. Cei 10 participanți au construit o chitară din diverse elemente vegetale. Echipa de proiect nu a ratat ocazia să reamintească elevilor că natura este o sursă inepuizabilă de resurse, inclusiv în scop artistic, cu condiția adoptării unui comportament responsabil pe termen lung față de aceasta.

Cel de-al treilea joc educativ pe tema ecologiei a avut menirea de a dezvolta spiritul de echipă, de a-și asuma rolul de lider, de a-și pune încrederea în colegi şi dezvolta aptitudinile de comunicare. Copiii trebuiau să parcurgă un traseu cu ocolirea obstacolelor naturale, elevii fiind nevoiţi să facă slalom cu ochii închişi printre copaci şi vegetaţie înaltă. Astfel, aceştia s-au aliniat unul în spatele celuilalt, cu ochii închiși, fiecare ţinându-se de colegul din faţa sa, iar un lider de echipă a rămas în fruntea șirului și, fiind singurul care avea voie să rămână cu ochii deschiși, trebuia să conducă întreaga echipă şi să îi ajute să parcurgă traseul. Acest joc a stârnit cel mai mult amuzamentul copiilor, dar cu ajutorul acestuia copiii au deprins abilități de lucru în echipă şi au înţeles mai uşor importanța fiecărui element (vegetal, animal sau uman) pentru menținerea echilibrului în natură.

Cu ajutorul ultimului joc elevii au reluat toate informațiile legate de protejarea biodiversității din situl vizat, cu scopul de a şi le însuși şi mai bine. Jocul a probat capacitatea de concentrare şi spiritul de competiție al copiilor, aceştia aruncând din nou mingea de la unul la altul, de această dată simultan cu pronunțarea prenumelui şi a uneia dintre cele șase specii de animale protejate din aria naturală Șindrilița. Elevii au reuşit treptat să accelereze ritmul jocului, concurând între ei pentru primul loc şi astfel familiarizându-se foarte bine cu speciile de interes comunitar existente în sit (carnivore, nevertebrate şi peşti).

Folosirea acestor metode centrate pe elev ca metode de participare activă a acestora în procesul de învățare au rolul să genereze contexte în care copiii se pot manifesta liber și deschis şi dau posibilitatea participării active la experiențe de viaţă şi lucrul în grup și favorizează învățarea temeinică despre protejarea naturii și formarea unei atitudini pozitive și dezvoltarea grijii față de mediul înconjurător.

Excursia tematică organizată a venit în completarea ritmului cotidian al activităţilor școlare, stârnind curiozitatea şi dorința de implicare a copiilor şi stimulându-le acestora creativitatea şi dezvoltarea unei atitudini ecologice pozitive.

La finalul activităților, cei 10 elevi participanţi din clasele a V-a, a VI-a și a VII-a, alături de profesorul însoţitor, au primit materialul suport utilizat în cadrul excursiei (1 hartă tematică), pentru a-l putea consulta oricând doresc să recapituleze informaţiile legate de localizarea şi valoarea naturală a sitului de interes comunitar Şindriliţa. Aceştia au promis că se vor implica în continuare în acțiuni de informare și educare pe teme ce vizează protejarea mediului şi în mod deosebit conservarea biodiversităţii.

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
Pentru informaţii detaliate despre celelalte programe cofinanţate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitaţi www.fonduri-ue.ro