Excursie tematică cu elevii Şcolii Gimnaziale Nereju (01.10.2019)
20 Feb 2020

Această excursie a pus un accent deosebit pe schimbarea atitudinii elevilor, în sensul dezvoltării unui comportament orientat spre protecţia valorilor naturii şi mândria locală de a trăi în vecinătatea unui areal natural deosebit, Șindrilița, a pus accent pe recapitularea informațiilor dobândite de-a lungul prezentării anterioare din cadrul școlii, pe acumularea de informații noi despre situl natural Șindrilița, biodiversitate, protejarea naturii, etc., și sensibilizarea lor față de protejarea biodiversității atât la nivel global, dar și la nivelul ariei naturale Șindrilița.

Obiectivul excursiei tematice a vizat creșterea nivelului de educație și conștientizare în rândul elevilor din localitatea Nereju asupra importanței cunoașterii și adoptării unui comportament responsabil față de mediu, în general, și față de conservarea biodiversității, în special, în cadrul proiectului care vizează situl de interes comunitar ROSCI0228 Șindrilița.
Activitățile au avut loc într-un cadru natural, într-o poiană largă situată pe unul dintre dealurile de la marginea localității. Elevii au fost antrenați în activități variate, flexibile, care s-au desfășurat într-un cadru non-formal, stimulând lucrul în echipă şi creativitatea, spiritul de inițiativă, ca o formă de educație ce contribuie la dezvoltarea înclinațiilor și aptitudinilor copiilor legate de protejarea mediului.

La început, echipa de proiect a prezentat o serie de informații menite să îi ajute pe elevi să recapituleze câteva noțiuni generale relevante pentru proiect: conservarea naturii, specie şi habitat, importanța ariei naturale Șindrilița, etc. Echipa a apelat la informațiile acumulate anterior, iar copiii s-au întrecut în oferirea răspunsurilor la întrebările de verificare ale echipei, reuşind să-şi amintească parţial unele informaţii şi actualizându-şi cu această ocazie cunoştinţele pe tema protejării naturii. În acest mod, s-a dovedit faptul că participarea elevilor la întâlnirea de educaţie ecologică realizată în şcoală a fost eficientă, determinându-i să reţină aspecte importante legate de conservarea diversităţii biologice şi să fie interesaţi de activităţi în aer liber pe teme similare.

Având ca instrument didactic harta tematică realizată în cadrul proiectului, copiii au recapitulat împreună cu echipa de implementare a proiectului informații legate de protejarea biodiversității, caracteristicile şi valoarea naturală a sitului de importanță comunitară Şindriliţa, precum şi importanța proiectului pentru conservarea speciilor şi habitatelor din sit.

Cu ajutorul hărții, copiii au putut observa cu ușurință distribuția aproximativă a speciilor de animale de interes comunitar existente în sit, iar membrii echipei de implementare au insistat asupra necesității protejării acestor specii și habitate ca urmare a faptului îngrijorător că numeroase specii de plante și animale sălbatice au ajuns să fie din ce în ce mai rare în Europa, iar unele chiar au dispărut din anumite țări europene, iar viața oamenilor nu se mai desfășoară în mod sănătos și în armonie cu natura. Tocmai de aceea, “Rețeaua Natura 2000” are menirea de a proteja natura, de a menține pe termen lung bogățiile acesteia și de a asigura resursele cu care oamenii să își poată susține existența.

Echipa de implementare a proiectului a considerat că procesul de educare și de fixare a informațiilor este cel mai bine completat prin intermediul unor jocuri și activităţi interactive pe tema protejării mediului înconjurător. Aceste jocuri au oferit posibilitatea elevilor de a-și dezvolta spiritul de colegialitate, voința, disciplina și capacitățile organizatorice. Totodată, au contribuit la lărgirea cunoștințelor teoretice, a întregit efectul instructiv – educativ al activității didactice, realizând în acest mod, legătura dintre teorie și practică.
Astfel, cea de-a doua parte a excursiei tematice a constat în organizarea unor jocuri educative pe tema protejării mediului înconjurător. Echipa de proiect a considerat că metoda lucrului în echipă favorizează cooperarea, punându-i pe elevi în prezența unor puncte de vedere diferite și obligându-i să-și organizeze propriile argumente, câștigul fiind siguranța de sine. Competiția a generat și a întreținut tendința de funcționare a unui climat stimulativ în cadrul colectivului și a stimulat controlul reciproc dintre elevi și spiritul de inițiativă.
Echipa de implementare a proiectului a provocat elevii să se implice în primul joc ce a presupus o atenție sporită şi concentrare din partea participanților, deoarece aceștia au fost rugați să formeze un cerc și să paseze o minge între ei, fiecare spunându-și prenumele dar și un specie de animal, pasăre, plantă, pește, care începe cu aceeași literă cu care începe prenumele său. După ce mingea a trecut pe la fiecare elev, pentru a ridica gradul de atenție și de dificultate al jocului, s-a reluat circuitul mingii între copiii din cerc, dar de data asta fiecare elev fiind nevoit să-și spună prenumele și numele animalului ales de el, plus și perechea de nume și animal spusă de colegul care i-a pasat mingea. Jocul a fost potrivit pentru încălzire și destinderea elevilor, care au fost provocați să caute nume de animale sau plante dar, în același timp, să fie atenți și la colegii lor.

Următorul joc a stimulat creativitatea, spiritul de echipă, organizarea eficientă şi rapiditatea în executarea sarcinii de lucru. Elevii au fost rugați să-și aleagă o emblemă a echipei lor. După câteva minute de consultare, copiii și-au ales ca simbol o roată. În acel moment au primit și sarcina jocului, să facă o machetă a unei roți, utilizând doar elemente din natură, fără a strica nimic din jurul lor. Cei 10 participanți au adunat şi aranjat laolaltă diverse elemente vegetale (iarbă, frunze, fructe sălbatice şi ramuri căzute, etc) care au alcătuit la final forma dorită a emblemei. Copiii au recunoscut că natura este un imens izvor de resurse pentru om, atât din punct de vedere material cât şi spiritual. În consecință, cunoașterea necesității și importanței ocrotirii naturii precum şi conservarea biodiversității constituie un obiectiv central al educației ecologice şi se impune a fi, practic, un obiectiv central al întregii omeniri.

Următorul joc educativ a fost cel mai distractiv pentru grupul țintă și a avut menirea de a dezvolta spiritul de echipă, de a-și asuma rolul de lider, de a-și pune încrederea în colegi şi dezvolta aptitudinile de comunicare. Copiii trebuiau să parcurgă un traseu cu ocolirea obstacolelor naturale, elevii fiind nevoiţi să facă slalom printre copaci şi vegetaţie înaltă. Astfel, aceştia s-au aliniat unul în spatele celuilalt, fiecare ţinându-se de colegul din faţa sa, iar liderul de echipă, legat la ochi, a rămas în fruntea șirului, fiind nevoit să conducă întreaga echipă, fiind îndrumat de colegii din spate pentru a-i ajuta să parcurgă traseul. Acest joc a fost cu adevărat pe placul copiilor, s-au distrat, dar au și deprins abilități de lucru în echipă şi au înţeles mai uşor importanța fiecărui element (vegetal, animal sau uman) pentru menținerea echilibrului în natură.

Pentru a le testa atenția, capacitatea de concentrare şi viteza de reacție a participanților, copiii au fost implicați în alt joc. Au fost din nou provocați să se consulte și să aleagă, la nivelul întregii echipe, o culoare. După câteva minute de discuții, elevii s-au oprit la culoarea albastru. Odată stabilită culoarea, grupul țintă a fost rugat ca într-un minut să adune cât mai multe elemente din natură de culoare albastră… Jocul a devenit interesant și amuzant în același timp pentru copii, care s-au văzut nevoiți să facă eforturi pentru a găsi astfel de elemente. După scurgerea timpului, coordonatorul jocului a numărat mai multe obiecte albastre culese din natură (pietre, petale, etc), concluzia fiind conștientizarea față de diversitatea și raritatea elementelor și resurselor naturale.

Echipa de proiect a urmărit permanent ca toți copiii să fie implicați în egală măsură în aceste activități astfel încât să se asigure că toți copiii au înțeles mai bine subiectele pe tema protejării mediului înconjurător, și-au valorificat creativitatea, imaginaţia şi și-au propus să acţioneze conştient pentru protejarea naturii.

Prin intermediul acestei excursii, elevii au fost mobilizați să manifeste o atitudine personală, responsabilă față de mediul în care trăiesc. Această activitate desfășurată într-o atmosferă creativă, relaxantă şi permisivă, prin sensibilizarea şi antrenarea componentelor afective şi volitive a condus la o educare în sens ecologic a elevilor, dezvoltându-le dragostea şi respectul pentru natură şi potenţându-le dorința de a o ocroti.

Excursia școlară a fost cel mai bun prilej de a învăța despre bogățiile și frumusețile naturii, și, în mod special, din aria naturală Șindrilița, mai profund decât demersurile teoretice din cadrul școlii. Între abordările specifice educației non-formale, excursiile sunt cele care rămân cel mai aproape de sufletul elevilor care sunt dispuși să-și modeleze comportamentul în sensul protejării naturii și influențării celorlalți în această direcție.

La finalul activităților, cei 10 elevi participanți, alături de profesorul însoțitor, au primit materialul suport utilizat în cadrul excursiei (1 hartă tematică), pentru a-l putea consulta oricând doresc să recapituleze informațiile legate de localizarea şi valoarea naturală a sitului de interes comunitar Șindrilița. Aceștia au promis că se vor implica în continuare în acțiuni de informare și educare pe teme ce vizează protejarea mediului şi în mod deosebit conservarea biodiversității.

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
Pentru informaţii detaliate despre celelalte programe cofinanţate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitaţi www.fonduri-ue.ro