Excursie tematică cu elevii Şcolii Gimnaziale Nistorești (28.05.2019)
20 Feb 2020

Excursia tematică a reprezentat un plus deoarece a fost mult mai flexibilă decât lecţiile ecologice desfăşurate în sala de clasă, elevii participând cu mult entuziasm la aceste acţiuni şi şi-au lărgit orizontul de cunoştinţe prin contactul direct cu natura. Prin intermediul jocurilor, plimbărilor, discuţiilor libere, excursia a stimulat curiozitatea elevilor de a descoperi noi fenomene şi elemente din natură, a încercat să modeleze o atitudine ecologică faţă de natură şi să dezvolte sentimentele de apartenenţă la comunitate şi grijă faţă de mediul înconjurător.

Excursia tematică a fost o formă a activității practic-aplicative care a susținut şi a întregit cunoștințele teoretice ale elevilor într-un mod plăcut şi agreat de aceștia. La această excursie au fost selectați 10 elevi care au participat la prezentarea proiectului realizată anterior în şcoală cu scopul de a concretiza fixarea cunoștințelor dobândite anterior. Activitățile s-au desfășurat într-un cadru natural, într-o poiană situată la marginea localității, aproape de drumul către Herăstrău, ceea a relevat flexibilitate, varietate și entuziasm din partea copiilor.

Grupul țintă a fost implicat în activităţi de recapitulare a cunoştinţelor şi acumulare a unor informaţii noi, precum şi în jocuri educative pe teme ecologice, care să îi ajute să asimileze mai uşor noţiuni şi comportamente adecvate legate de protejarea mediului.

Încă de la început, echipa de implementare a proiectului a pregătit elevii pentru jocurile ulterioare, prin recapitularea informațiilor legate de protejarea biodiversității, caracteristicile şi valoarea naturală a sitului de importanță comunitară Șindrilița, precum şi importanța proiectului pentru conservarea speciilor şi habitatelor din sit. Harta tematică a fost instrumentul principal de care s-au folosit copiii pentru a-și reaminti localizarea ariei naturale Șindrilița și care sunt speciile și habitatele naturale specifice din această zonă. Au fost amintite speciile: Lynx lynx – râs, Ursus arctos – urs brun, Canis lupus – lup, Lissotriton (Triturus) montandoni – triton carpatic, Triturus cristatus – triton cu creastă, Cottus gobio – zglăvoc, dar și habitatele existente în situl Șindrilița. Astfel, au fost pomenite pădurile de fag de tip Luzulo-Fagetum care sunt păduri de făgete pure sau de făgete amestecate cu conifere şi făneţele montane care sunt specifice acestei arii și sunt reprezentate de o biodiversitate ridicată, caracterizată în principal prin numeroase specii de plante protejate de lege și nevertebrate.

Elevii și-au amintit multe din informațiile prezentate la întâlnirea de informare realizată anterior, au răspuns parţial corect la întrebările de verificare ale echipei, colaborând între ei, reuşind să-şi amintească unele informaţii şi actualizându-şi cu această ocazie cunoştinţele pe tema protejării naturii.

S-a putut ușor observa că interesul elevilor pentru jocurile didactice a fost foarte ridicat deoarece s-au putut distra, implica, au lucrat în echipă, și-au adus aportul fiecare la activitățile propuse, astfel încât, per ansamblu, excursia a reprezentat un câștig important și pentru procesul instructiv – educativ în domeniul ecologiei și a generat, în același timp, idei noi și acumulare de noi cunoștințe în domeniul protejării biodiversității.

Partea cea mai importantă a excursiei tematice a constat în organizarea unor jocuri educative pe tema protejării mediului înconjurător, pe parcursul cărora elevii s-au organizat pe echipe, au îndeplinit diverse sarcini de lucru şi au învăţat să lucreze împreună. Munca în echipă a fost varianta preferată de a-i implica pe elevi în aceste jocuri, deoarece ea asigură antrenarea tuturor în activităţi. Astfel, au participat în egală măsură atât cei curajoşi, stăpâni pe cunoștințele şi deprinderile lor, cât şi colegii lor mai timizi şi nesiguri, care au devenit interesați de temele de ecologie, au fost ajutaţi să îşi depășească anumite temeri, să îşi valorifice creativitatea, imaginaţia şi să acţioneze conştient pentru protejarea naturii.

Primul joc educativ desfăşurat în cadrul excursiei tematice a necesitat atenţie sporită şi concentrare mare din partea elevilor, aceştia fiind provocaţi să îşi întipărească bine în minte denumirea corectă a ariei naturale vizate de proiect. În timpul jocului, copiii au format un cerc, numărând de la un capăt la celălalt sub forma „1, 2, 3, 4, 5, Șindrilița, 7, 8, 9, 10, 11, Șindrilița…” şi continuând numărătoarea până la prima greşeală a unui participant. Competiţia a devenit rapid foarte intensă, în concurs rămânând la final „matematicienii”, trei elevi despre care colegii au precizat că sunt cei mai pricepuţi la calcule dintre toţi, aceştia având astfel ocazia să repete denumirea sitului de mai multe ori pentru a o reţine mai uşor.

Pentru următorul joc, echipa de proiect a propus copiilor să îşi dovedească inventivitatea şi să recompună pe sol forma unui copac, având ca resurse materiale doar elemente din natură şi având grijă să nu producă mediului nicio deteriorare. Cei 10 participanţi au adunat şi aranjat laolaltă fire de iarbă uscată, frunze, fructe sălbatice şi ramuri căzute, care au alcătuit la final forma dorită. Jocul i-a ajutat să înţeleagă faptul că natura poate rămâne o sursă inepuizabilă de resurse doar cu condiţia adoptării de către întreaga societate a unei atitudini pozitive faţă de mediu şi a comportamentelor responsabile faţă de acesta.

Concentrarea şi viteza de reacţie a elevilor au fost testate prin intermediul unui alt joc, ce a constat în aruncarea unei mingi de la unul la altul, în acelaşi timp cu pronunţarea prenumelui şi a două specii de animale sălbatice sau plante a căror denumire începe cu aceeaşi literă ca prenumele. Jocul a fost reluat de multe ori, datorită ambiţiei şi competitivităţii dintre participanţi, aceştia având unele dificultăţi în a găsi cu promptitudine denumiri potrivite de animale şi plante sau pronunţându-le incorect, ceea ce determina echipa să oprească jocul. Cu această ocazie, copiii şi-au testat cunoştinţele într-un mod interactiv şi şi-au îmbogăţit vocabularul cu noi denumiri de specii, înţelegând şi mai bine noţiunea de „biodiversitate”.

Cu ajutorul ultimului joc elevii au reluat toate informațiile legate de protejarea biodiversității din situl vizat, cu scopul de a şi le însuși şi mai bine. Jocul a probat capacitatea de concentrare şi spiritul de competiție al copiilor, aceştia aruncând din nou mingea de la unul la altul, de această dată simultan cu pronunțarea prenumelui şi a uneia dintre cele șase specii de animale protejate din aria naturală Șindrilița. Elevii au reuşit treptat să accelereze ritmul jocului, concurând între ei pentru primul loc şi astfel familiarizându-se foarte bine cu speciile de interes comunitar existente în sit (carnivore, nevertebrate şi peşti).

Activitățile desfășurate în acest cadru natural au urmărit formarea şi exersarea unor deprinderi de îngrijire şi ocrotire a mediului înconjurător, au venit în completarea ritmului cotidian al activităților școlare, grupul țintă şi-a însușit cunoștințe, şi-a format priceperi, deprinderi, a dezvoltat aptitudini şi şi-a manifestat dorința de a lua atitudini în sensul menținerii unui mediu curat. Au înțeles şi care este rolul lor în sensibilizarea propriilor părinți, a tuturor cunoștințelor lor, a cetățenilor indiferent de vârstă faţă de protejarea mediului înconjurător şi au asigurat membrii echipei de proiect că se vor implica și în viitoarele acțiuni de conștientizare și educare.

La finalul activităților, cei 10 elevi participanți din clasele a VI-a și a VII-a, alături de profesorul însoțitor, au primit materialul suport utilizat în cadrul excursiei (1 hartă tematică), pentru a-l putea consulta oricând doresc să recapituleze informațiile legate de localizarea şi valoarea naturală a sitului de interes comunitar Șindrilița. Aceștia au promis că se vor implica în continuare în acțiuni de informare și educare pe teme ce vizează protejarea mediului şi în mod deosebit conservarea biodiversității.

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
Pentru informaţii detaliate despre celelalte programe cofinanţate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitaţi www.fonduri-ue.ro